Van de voorzitter.

Beste zusteren en broederen

Een nieuwsbrief van de Vereniging Thomas Wildey (VTW) is heel bijzonder. Het bestuur probeert ieder jaar één of twee nieuwbrieven uit te laten gaan. Dit is het vierde nummer in het gehele bestaan van onze vereniging. Terwijl de vereniging bijna 125 jaar bestaat. In 2026 willen we dat vieren.

U kent onze vereniging uit de verhalen en voorlichtingen. Onze doelstelling is loges financieel te ondersteunen met hun maatschappelijke activiteiten. In het bijzonder met geld. Een aanvraag daarvoor kan worden ingediend overeenkomstig de Regeling Ondersteuning Maatschappelijke Activiteiten (ROMA). ROMA is één van onze ondersteuningsactiviteiten naast Er Even Tussenuit. Loges kunnen een beroep doen op Er Even Tussenuit om een gezin, een echtpaar of een alleenstaande een vakantie aan te bieden van één of meer dagen, of een week. Het gaat vooral om mensen, die financieel niet in staat zijn om “er even tussen uit” te gaan.

Op de algemene ledenvergadering op 4 maart 2023 hebben de leden van de VTW ingestemd ook bij wijze van pilot ééndaagse uitjes mogelijk te maken en te financieren, in samenspraak met de aanvragende loge of club. We evalueren en bespreken deze pilot op onze ALV.

Hoe dit alles in werking te zetten?

• Even bellen of even kijken op onze website http://www.verenigingthomaswildey.nl

Nog even een TIP: Ook clubs en gemengde loges kunnen aanvragen doen bij de Vereniging Thomas Wildey

Wij zien uw afgevaardigde/ambassadeur gaarne op de jaarvergadering op zaterdag 2 maart 2024.

Pieter van der Kooij (voorzitter)

Dopersduin

Er Even Tussenuit” is het vakantie programma voor mensen, die er even tussen uit willen, maar er niet toe komen om diverse redenen. Er zijn veel mogelijkheden om er even tussen uit te gaan. Loges kunnen mensen voordragen voor maximaal een week, die door de Vereniging Thomas Wildey voor het grootste deel wordt gefinancierd. Via deze nieuwsbrief willen wij alle loges en alle logeleden laten kennismaken met een bijzonder onderkomen : “Dopersduin “.

Dopersduin ligt bij de badplaats Schoorl aan de Oorsprongweg 3. Wat is er zo bijzonder aan dit vakantieoord? Het is een vakantie om met elkaar iets te doen, zowel voor kinderen als ouderen. Het verblijf is vol pension. Hartwerkende vrijwilligers nemen het huis over en verzorgen de vakantiegasten. De gasten helpen op hun beurt een handje mee; een keertje vegen, of het bestek afdrogen bijvoorbeeld. Tijdens dat kleine corvee en bij de gezamenlijke maaltijden komen gesprekken op gang en leren de mensen elkaar kennen.

Welke verpozingen zijn er?

Strand, bos, spannende paadjes, trampoline enz. enz. De ouders komen tot rust in de ontspannende sfeer. Het kernwoord en de beleving is: gezelligheid. Meer informatie kunt u vinden op de website van Dopersduin. Een natuurlijk kunt u ook contact zoeken met de twee bestuursleden, die “Er Even Tussenuit “.

Pieter van der Kooij

Ervaringen Sappemeerster loges

Sinds jaren doet onze commissie MA een beroep op Er Even Tussenuit van de Vereniging Thomas Wildey. Al vele jaren hebben we een gezin een onvergetelijke vakantie kunnen bezorgen dankzij de financiële bijdrage van de V.T.W.

Afgelopen voorjaar kwamen we in contact met een alleenstaande moeder met een zoon die pleinvrees heeft/had. Een week weg was voor haar geen optie, maar ‘een dag er tussen uit’ zou wel kunnen. Deze moeder met de nodige problemen had nog nooit vakantie gehad. We hebben haar toen een geheel verzorgde dag naar de KEUKENHOF bezorgd. Alles heeft een geweldige indruk op haar gemaakt, dat ze verwoord heeft in een prachtig verslag.

Ook hadden we een Somalische Moeder met 5 kinderen een dagje WILD LANDS willen bezorgen. Alle voorbereidingen waren getroffen, er was een bus met chauffeur via Humanitas geregeld, echter op het allerlaatste moment liet moeder weten dat het niet doorging in verband met een ander bezoek.

Deze beslissing van haar, om zo kort voor het uitstapje, het uitje af te blazen was voor ons moeilijk te begrijpen.  Misschien dat het verschil in culturele achtergrond hier ook debet aan zou kunnen zijn.

Ondanks deze laatste negatieve ervaring zijn de Sappemeerster loges van mening dat Een dag er tussen uit net zoveel kan betekenen dan een weekje weg.  Het is vele malen goedkoper dan een week op stap en zodoende kun je meer mensen voor hetzelfde geld heel blij maken. Ondertussen is er nog een mevrouw in beeld gekomen, die het ongelofelijk fijn zou vinden om eens een dierentuin te bezoeken.

We denken dan ook dat ‘Een dag er tussenuit’ een geweldig positief effect kan hebben op de dagelijkse beslommeringen van kansarme mensen.

Namens de Sappemeerster Loges

Guus Kloosterhuis Ambassadeur VTW

Nog een ervaring

De Franklin Delano Roosevelt Loge No. 63 in Winschoten diende een aanvraag in voor “Er even tussenuit”. Het betreft een mevrouw en haar zoon uit de regio Oost-Groningen, zij bezochten in oktober Center Parcs De Huttenheugte in Dalen. Zij gingen met eigen vervoer en ontvingen van de loge in de week voorafgaand aan de vakantie hiervoor een bedrag van € 40 aan reiskosten en € 150 voor boodschappen voor kon inslaan. Dit viel in zeer goede aarde en zij bedankte de Loge op voorhand voor de geboden vakantie. Dit had zij nooit verwacht.

Na afloop van de week liet mevrouw via de mail weten: Ik wilde even laten weten via dit mailtje dat wij een ontzettende fijne vakantie hebben gehad! Nogmaals dank dat dit mogelijk is gemaakt. We hebben fijne herinneringen kunnen maken!

Ik heb vervolgens nog telefonisch contact met haar gehad, waarbij ze nogmaals aangaf dat ze een geweldige week hebben gehad. Wellicht dat we nogmaals een beroep op “Er Even Tussenuit” gaan doen.

Simon Gerdez (Franklin Delano Roosevelt Loge No. 63 te Winschoten)

Ambassadeurs

Iedere loge heeft een broeder of zuster, die de leden van de Vereniging Thomas Wildey vertegenwoordigt op de jaarvergadering. Deze vertegenwoordiger is gemandateerd om namens deze leden op de jaarvergadering besluiten te nemen die op de jaarvergadering naar voren komen. De stukken voor de jaarvergadering worden door de secretaris van de Vereniging Thomas Wildey naar de secretarissen en ambassadeurs van de loges en clubs gestuurd.

De ambassadeur kan tijdens een zitting, een voorzit, of een nazit, aandacht vragen aan de loge- en/of clubleden mee te denken over zaken die om een besluit vragen. Ambassadeurs kunnen ook bestuursleden van de Vereniging Thomas Wildey vragen voorlichting te komen geven over hun vereniging. Wellicht is er een loge- of clublid, die zelf een voordracht, bijdrage of bouwsteen over Vereniging Thomas Wildey wil houden. Het bestuur van de Vereniging Thomas Wildey heeft genoeg materiaal om toe te sturen.

Opheffing of samengaan van loges en clubs.

Het komt voor, dat loges worden opgeheven, nieuwe loges worden opgezet en clubs ontstaan of verdwijnen. Waar gaan deze logeleden en clubleden naar toe?

Het bestuur van de Vereniging Thomas Wildey wil graag weten of de leden lid blijven of …..

In ieder geval, dat de Vereniging van Thomas Wildey op de hoogte wordt gesteld.

Een ambassadeur kan deze informatie doorgeven of de secretaris van de loge of club.

Lid worden van de vereniging Thomas Wildey

Alle loges en clubs ontvangen onze Nieuwsbrief. U meldt zich aan bij de (ambassadeur van) uw loge- of clubbestuur. De loge en/of club meldt jaarlijks het aantal Thomas Wildey leden. Een lid betaalt (minimaal) € 5 aan zijn/haar bestuur.

De penningmeester van de VTW schrijft jaarlijks alle loges en clubs aan voor het aantal leden. De penningmeester van de loge of de club maakt dan het lidmaatschapsgeld over op de rekening van de Vereniging Thomas Wildey.

U zult begrijpen dat bij een aanvraag ROMA of Er Even Tussenuit wordt gecontroleerd of de aanvrager aanspraak kan maken om een beroep te doen op onze financiële ondersteuningen.

Voor nadere informatie over de Vereniging Thomas Wildey kunt u contact opnemen via    +316-5465 6573 of via het mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Thomas Wildey

RemasterDirector_37f051484